22. januar 2009

Mange gode Web 2.0 tips

Gjennom retting av øvinger høsten 2008 i faget "LN504D Læringssystemer, pedagogikk, teknologi og innholdsproduksjon" har jeg hatt den glede å lese mange forskjellig situasjonsbeskrivelser, drøftinger, forslag til undervisningsopplegg og gode eksempler på kreativ bruk av IKT. De fleste som tok kurset var lærere, spredt over det ganske land, med mange ulike erfaringer og idéer. Det har også vært interessant å lese om hvordan studenter ved HiST (typisk med økonomibakgrunn) tenker om god læring. Det har rett og slett dukket opp en rekke godbiter i øvingsbesvarelsene og i mine tilbakemeldinger (jeg engasjeres av gode idéer i øvingene). Det er lærerikt å måtte gi tilbakemelding på andres idéer, forståelse og tips. Jeg utvider stadig horisonten på både Web 2.0 og bruk av IKT i undervisning.

Som faglærer fant jeg raskt ut at disse godbitene var veldig verdifulle, og tok vare på de beste i en tekstfil. Jeg vil ikke ruge på godbitene selv. Derfor finner du her et resymé av mine tilbakemeldinger og godbiter fra faget høsten 2008 for 1 av de 4 temaene, nemlig modulen om Web 2.0. Alle kunne for øvrig samlet disse tipsene selv ved å se på øvingene/bloggene til de andre, så jeg tar meg derfor den frihet å publisere en slik liste her.

Last ned Web 2.0-tipsene som PDF. Håper disse kommer til nytte! Spre gjerne til andre om du føler for det. Merk at de kanskje mest nyttige tipsene med tanke på undervisning kommer nederst i dokumentet (tilfeldig).

2 kommentarer:

  1. Dette er en veldig spennende liste på en veldig spennende blogg! Tusen takk for deling.

    Et ekstra delicioustips som jeg ser fungerer godt er å bruke adressen til en bestemt tag (se fx http://www.delicious.com/maasbrenn/folkehelsekurs) som en aktuell oppgavesamling i et kurs. Den lista kan lastes inn inne i en læringsplattform og lett oppdateres fortløpende med nye, aktuelle artikler når neste klasse skal ha samme undervisningsopplegg.

    (..mye bruk av sånt vil jo gjøre at ens egen deliciousliste blir for omfattende for andre å følge - kanskje burde man laget en egen profil til slikt..)

    SvarSlett
  2. Veldig interessant PDF. Du er flink til å lege ut nyttige tips til glede for oss andre.

    SvarSlett