12. april 2010

Studentpresentasjoner: Dipity og Prezi

I faget Informatikk 2 utfordret jeg studentene til å gruppevis lage presentasjoner av temaene "sikkerhet" og "vranglås". De fikk velge selv, men ble oppfordret til å bruke verktøyene Dipity og Prezi.

Det var særlig en gruppe som jeg synes hadde lagt ned flid i å presentere på en god måte. Anders Weum Helgesplass, Fredrik Standahl, Håvard Aasen og Tor-Ove Reistad har laget en presentasjon om "sikkerhet i Linux" med Dipity, og en om "vranglås" med Prezi.

Det jeg merket meg som spesielt bra for Dipitys vedkommende, er: god tekstlig beskrivelse i de fleste hendelsene, tekst, video, setter ting i sammenheng, har med sentrale elementer som SSH, iptables og GPG. For å lage dette har de måttet lese utdelt lærestoff, søke etter sikkerhetsrelaterte tema på web, forstå innholdet, lage en oppsummering med egne ord og sette alt i sammenheng (tidsmessig). Bra!

Når det gjelder vranglås-prezien, så har gruppen ikke bare lest og skjønt teorien, men også kvernet på den og presenterer det med egne ord og i en fornuftig rekkefølge på en fengende måte. I hvertfall mer fengende enn en standard forelesning :-)

Det er mange grupper som har laget gode prezier og dipity-tidslinjer. Noen studenter misliker slike opplegg fordi de må lære seg nye verktøy, lage kontoer her og der på web og ikke helt ser poenget. Jeg forstår at denne måten å lage noe på, ikke passer for alle. Det er derimot mange positive kommentarer også. Denne typen aktiviteter tror jeg har stort potensial. Jeg droppet rett og slett min forelesning, og gav dem heller øvingen med å lage egne presentasjoner. Jeg tipper læringsutbyttet bør bli minst like bra som å høre på en foreleser. Tanken fra meg som lærer, er at det å lage en presentasjon er lærerikt fordi de må kverne på stoffet på en ny måte, strukturere, se etter sammenhenger og formidle på en forståelig måte. Det er mye læring underveis for å lage en god presentasjon.

Har du erfaringer med bruk av Dipity og Prezi, eller kanskje andre studentdrevne/elevdrevne aktiviteter som erstatter tradisjonell lærerstyrt formidling? Legg gjerne igjen en kommentar.

3 kommentarer:

  1. Jeg tror også at læringsutbyttet blir vel så stort ved å gjøre noe selv som bare å høre på en foreleser. Egentlig handler det vel om variasjon, noe forelesning, noe aktivitet osv. For min egen del som lærer i vgs. er det helt avgjørende å sette elevene igang med å produsere noe for å holde dem i aktivitet slik at andre ting ikke blir fristende. Aktivitet og læring henger jo sammen, man lærer mer når man må gjøre noe aktivt med kunnskapen.

    Ellers skulle jeg gjerne hørt deg på it´s learning-konferansen, jeg så gjennom presentasjonen din nå og ser at vi har tenkt litt likt rundt bruken av it´s learning. Godt forklart å si at det er navet, slik bruker jeg også its. For øvrig fant jeg mange gode tips i foredraget ditt:)

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg observerer at mange mener Facebook er en tidstyv. Jeg tror i likhet med deg at det handler om å aktivisere på de gode måtene og om å gjøre IKT-aktivitetene (og andre) så arbeidskrevende og spennende at de ikke har tid til Facebook. Det er ikke lett, men jeg tror det er det vi må strebe etter.

    I foredraget var jeg inne på en del konkrete tiltak til hvordan en kan gjøre undervisningen mer spennende og aktiviserende ved hjelp av it´s learning, og hvordan en kan jobbe målrettet og effektivt som lærer. Jeg tror det er viktig å dele gode erfaringer og ta tak i utfordringene i stedet for å si at IKT ikke fungerer i praksis. Forstår det slik at du snakket om nettopp dette på tirsdag på it´s learning-konferansen. Skulle gjerne hørt deg, men var på Rogalandskonferansen om Web 2.0 da :-)

    SvarSlett
  3. Bruker mye elevaktivitet med PC, og syns at jeg er over den verste kneika mht til å mestre oppfølging av teknologiutfordringer som oppstår. Mange elever er positive, samtidig er det alltid en del elever som ikke syns noe om å bruke nye verktøy, slik du beskriver det, Svend Andreas. Enkelte elever er rett og slett veldig konservative.

    Jeg har oppdaget at hvis de har jobbet mye med et stoff, og at de ser umiddelbart relevansen av å bruke et verktøy (det må også ha enkelt brukergrensesnitt), er det færre negative reaksjoner, og de er raskere med å komme igang med nye verktøy.

    Det er mye lettere å introdusere presentasjonsverktøy (slutten av en arbeidsperiode) enn å introdusere verktøy som kan være nyttige i starten av et tema (f.eks Diigo).

    Er utrolig interessert i å høre mer om andres erfaringer.

    SvarSlett